Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Lepsza fotografia lepszy film
    • Fotografia
      • Inspiracje
      • Poradniki
      • Sprzęt
    • Filmowanie
      • Inspiracje
      • Poradniki
      • Sprzęt
    • Rankingi
    • Recenzje
    • Wywiady
    • Redakcja
    • SKLEP
    • Wypożyczalnia
    Lepsza fotografia lepszy film
    You are at:Home»Cykle»Jaką lustrzankę kupić na start?
    czym kierować się przy wyborze lustrzanki

    Jaką lustrzankę kupić na start?

    123
    By Dominik Patoła on 13 stycznia 2016 Cykle, Fotografia, Poradnik Kupującego, Poradniki, Sprzęt
    Czym się kierować przy wyborze lustrzanki? Jeśli lubisz robić zdjęcia, oto kilka reguł, które powinieneś poznać, zanim kupisz swój pierwszy aparat.

    W życiu każdego pasjonata fotografii przychodzi moment, gdy chce wreszcie kupić swój wymarzony aparat. Wybór często pada na lustrzankę. Jednak co musi mieć dobra lustrzanka? Jakie są najważniejsze cechy dobrego aparatu? O tym w naszym poradniku!

    Sprawdź ofertę i ceny lustrzanek w Cyfrowe.pl >>

    Dlaczego lustrzanka?

    Czym jest lustrzanka? To aparat z wymiennym obiektywem. Właśnie ten element jest ważny, bo robi dużą różnicę względem aparatów kompaktowych czy smartfonów. Kupujemy sam aparat, do którego dokręcać możemy dowolne obiektywy. To daje wielkie możliwości. Możemy mieć zarówno szeroki kadr, jak i duże zbliżenie.

    Z kolei dzięki tzw. „jasnym obiektywom”, czyli z wartością przysłony f/2.8, f/1.8 lub mniej możemy uzyskać efekt płytkiej głębi ostrości – rozmyte tło. Obiektywy możemy bez problemu dokupować jeszcze długo po zakupie aparatu w zależności od tego, jakie efekty chcemy uzyskać. Należy jedynie pamiętać, by dobrać obiektyw do systemu mocowania – każdy producent ma swój. Informację o nim można znaleźć w specyfikacji.

    Tanie i dobre obiektywy do lustrzanek Nikona, zobacz wybór redakcji >>

    Matryca, czyli serce aparatu

    Gdy przyjdzie nam się zmierzyć z zakupem aparatu, warto wiedzieć, co ma w środku. Najważniejszym elementem specyfikacji komputera jest procesor, w przypadku aparatu jest nim matryca. Ma ona duży wpływ na jakość zdjęć, zatem jest swoistym sercem aparatu.

    Dlaczego matryca jest tak istotnym elementem? Bo od jej typu zależy, jak dobrze aparat będzie sobie radził. Mówiąc krótko, im większa matryca, tym lepiej. Większa matryca zbiera więcej światła, gwarantując lepszą jakość zdjęć w słabym świetle. Oprócz tego duża matryca zapewnia większą szczegółowość zdjęć i daje szansę na uzyskanie wyższej rozdzielczości.

    W lustrzankach znajdziemy najczęściej dwa typy matryc – APS-C oraz pełnoklatkowa (Full Frame). Ta druga, większa, montowana jest raczej w droższych modelach. Jednak matryca APS-C w zupełności wystarczy – jest kilkanaście razy większa niż ta, którą zamontowano w Twoim smartfonie.

    Pełna klatka, APS-C i inne rozmiary matryc – poradnik >>

    Magapiksele nie zawsze są ważne

    Megapiksele odpowiadają za rozdzielczość zdjęcia. Czy rozdzielczość=jakość? Absolutnie nie! Rozdzielczość to informacja, który mówi o tym, w jak dużym formacie moglibyśmy wydrukować dane zdjęcia. Ewentualnie, jak bardzo możemy zdjęcie wykadrować, by nadal było ostre na dużym ekranie.

    Warto jednak wiedzieć, że standardowe zdjęcia o rozdzielczości 12 Mpix wyglądają bardzo dobrze na ekranie komputera, nadają się też na social media. W związku z tym, jeśli lustrzanka oferuje 24 Mpix to taka wartość w zupełności wystarczy. W większości przypadków większa liczba megapikseli na nic się nie przyda.

    Autofokus ma znaczenie

    Autofokus to system automatycznego ustawiania ostrości. Pełni on bardzo ważną rolę, odpowiada za to, czy zdjęcia będą odpowiednio wyostrzone. Dobry AF powinien posiadać dużą liczbę punktów ostrości, które są rozmieszczone na jak największej powierzchni kadru.

    Dlatego przy wyborze lustrzanki warto zwrócić uwagę na ten element. Większa liczba punktów AF zapewni lepsze efekty. Oczywiście liczy się też to, jak szybki jest autofokus oraz jak radzi sobie po zmroku. Takie informacje można uzyskać czytając test danego modelu, do czego zachęcam przed każdym zakupem.

    Ergonomia lustrzanki

    Podczas wyboru odpowiedniej lustrzanki musisz też zadać sobie pytanie, jak Ci się z nią pracuje. Aparat musi dobrze leżeć w dłoni, mieć odpowiednio wyprofilowany grip, nie być za ciężki, ani za duży. To wbrew pozorom ważne, bo bez odpowiedniej ergonomii nie będziesz mieć pełnej przyjemności z robienia zdjęć.

    Lustrzanki mają tę przewagę nad małymi aparatami, że pod względem ergonomii najczęściej wypadają bardzo dobrze. Jednak przed zakupem warto choć na chwilę wziąć aparat do ręki i sprawdzić, czy dobrze w niej leży, czy przyciski są właściwie umieszczone. Ważne, żeby aparat i fotograf wzajemnie się polubili. ;)

    Więcej energii i lepszy komfort – kup battery grip do swojej lustrzanki >>

    Przydatne dodatkowe funkcje

    Jest kilka funkcji i elementów, które mogą ułatwić korzystanie z aparatu. Do takowych należy choćby dotykowy ekran. Wyświetlacz z dotykiem nie tylko pozwoli na poruszanie się po menu bez angażowania przycisków, ale też da opcję ustawiania palcem na ekranie punktu ostrości, co jest szalenie przydatne.

    Przyda się również funkcja odchylania ekranu, a najlepiej jego obrotu o 180 stopni, by można zrobić selfie lub nagrać vloga. A jeśli już jesteśmy przy temacie filmów – jeśli lustrzanka ma do tego służyć, warto zwrócić uwagę, czy ma wejście na zewnętrzny mikrofon.

    Ile kosztuje dobra lustrzanka?

    A teraz porozmawiajmy o pieniądzach. Ile trzeba wydać na lustrzankę? Najtańsze lustrzanki w wersji z samym body (bez obiektywu) kupimy już za 1600 zł. Bardziej zaawansowane modele, w zestawie z jednym lub dwoma obiektywami możemy kupić za mniej niż 3000 zł. Tanich lustrzanek jest na rynku jednak coraz mniej a producenci tacy jak Canon, Nikon czy Pentax nie wypuszczają już na rynek zbyt dużo nowych, amatorskich modeli.

    Najpopularniejsze modele lustrzanek

    Największą popularnością cieszą zaawansowane modele pełnoklatkowych lustrzanek, takie jak Canon EOS 6D mark II, EOS 5D mark IV czy Nikon D750, które zajęły wysokie pozycje w naszym rankingu bestsellerów. Liczby sprzedanych egzemplarzy pozwalają sądzić, że lustrzanki cały czas dają sobie radę w walce z coraz popularniejszymi bezlusterkowcami. Wspomniane tu aparaty zadowolą zarówno profesjonalistów jak i będą świetnym wyborem dla ambitnego amatora, dla którego fotografia to pasja. Taki sprzęt pozwoli Ci na spełnianie marzeń i nie będzie ograniczał Twojego potencjału.

    Twoja pierwsza lustrzanka – budżetowe modele dla początkujących. Zobacz wybór redakcji >>

    Canon lustrzanki Nikon Pentax
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJak dbać o sprzęt fotograficzny zimą?
    Next Article Marcin Dobas podczas Trójmiejskich Spotkań z Fotografią
    Dominik Patoła

    Filmowiec z zawodu, dziennikarz z wykształcenia, fotograf z pasji. W ciągu ostatnich kilku lat miałem w rękach niemal każdy aparat, jaki pojawił się na rynku. Lubię testować wszystko, co warte uwagi i dzielić się na świeżo wrażeniami. Z moją Sonią (A7 III) rozstaję się rzadko, choć po tym, jak poznałem Huawei P40 Pro zaczynam wierzyć, że czasem najlepszy aparat to ten, który masz przy sobie.

    Related Posts

    Test Nikona Z5. Tania pełna klatka potrafi sporo!

    Poznaj lepiej markę Nikon! Sprawdzamy Nikona Z7 II i dedykowane obiektywy

    Czy warto kupić Nikona Z7 II i jak wypada na tle I generacji?

    123 komentarze

    1. Sylwia on 25 stycznia 2021 23:20

      Witam serdecznie, Chciałabym podpytać czy mógłby Pan polecić jakiś konkretny aparat? Robienie zdjęć to moje hobby, postanowiłam robić to zarobkowo,tylko tu pytanie jaki aparat wybrać żeby te zdjęcia były na wysokim poziomie. Chciałabym robić sesje noworodkowe,dziecięce, ale sądzę że również będą to wszelkiego rodzaju imprezy ( chrzty, przyjęcia, może kiedyś wesela). Patrzyłam na Nikona D 750, czy może poleca Pan inny model, czy może jednak Canon? Z góry dziękuję za odpowiedź.

      Reply
      • Aleksandra Polkowska on 26 stycznia 2021 11:13

        Nikon D750 to bardzo fajny aparat, popularny wśród fotografów ślubnych i dużo głosów słychać z branży, że ludzie są z niego zadowoleni, w dodatku teraz można go kupić w niskiej cenie, duuużo niższej niż kosztował w dniu swojej premiery i po prostu opłaca się go kupić. Jest też w fajnych zestawach, np. do fotografii portretowej z obiektywem, lampą i akcesoriami. Jeśli miała już Pani jakiegoś Nikona i lubi tę markę, to można śmiało kupować. Jeśli natomiast o Canona chodzi to porównywalną jakość na sesjach da Pani Canon 6D mark II (nasz bestseller z zeszłego roku). Natomiast nie każdy poleca go na imprezy, wtedy lepiej byłoby kupić np. Canona R, RP (bezlusterkowce) albo 5D mark IV. Ale ten ostatni już będzie większy wydatek (dwa razy taki niż Nikon D750). Dużo zależy od Pani budżetu i tego, co Pani lubi i już posiada, np. czy korzystała Pani z aparatów którejs z tych marek. Czesto opłaca się iść dalej w ten sam system z uwagi na kompatybilne akcesoria.

        Reply
    2. Wiola on 22 stycznia 2021 17:39

      Dzień dobry,
      poszukuję lustrzanki, która sprawdzi się przy fotografowaniu ludzi w plenerze, uwielbiam też robić zdjęcia krajobrazów, ale też w niedalekiej przyszłości chciałabym ruszyć ze zdjęciami w swoim domowym studio.
      Dużo czytam na ten temat, i z tego co wiem, raczej ciężko będzie znaleźć jedno body + jeden obiektyw żeby zaspokoić wszystkie te potrzeby prawda?
      Zastanawiam się i proszę o poradę, na które body postawić, które będzie na dłużej i na jakie obiektywy żeby dały radę w tych warunkach?
      Na początek wystarczy mi obiektyw by dobrze sprawdzał się właśnie na sesjach plenerowych.
      Na pewno chciałabym albo Nikona albo Canona, budżet między 4-5 tysięcy.
      Z góry będę wdzięczna za odpowiedź:)

      Reply
    3. ApetureStudio.pl on 12 listopada 2020 13:30

      Bardzo dobre wytyczne. Na pewno przydadzą się początkującym, choć profesjonaliści też coś znajdą dla siebie

      Reply
    4. Paulina on 5 listopada 2020 14:30

      Witam,
      Chciałabym kupic swój pierwszy aparat do robienia zdjęć wszystkiego, co wpadnie mi w oko, i tym samym zacząć przygodę z fotografowaniem. Dodam ze do tej pory robiłam zdjecia telefonem i starym aparatem kompaktowym. Planuje wydać na ten zakup miedzy 2000 a 3000 zł.

      Reply
      • Aleksandra Polkowska on 5 listopada 2020 16:25

        Cześć! Mam dla Ciebie kilka propozycji od Canona i Nikona
        1. Najtańszy zestaw lustrzanka Canon + 2 obiektywy, szeroki kąt i obiektyw do portretów https://www.cyfrowe.pl/aparaty/lustrzanka-canon-2000d-i-obiektyw-18-55-i-50-18.html. Oprocz ceny najlepsza zaleta zestawu jest zdecydowanie jasna, dobrej jakości portretówka, ładnie rozmywajaca tło.
        2. Porównywalny zestaw od Nikona, co prawda tylko z 1 obiektywem, ale za to takim który jest bardziej uniwersalny, bo ma w sobie zarówno szeroki kąt jak i teleobiektyw https://www.cyfrowe.pl/aparaty/lustrzanka-nikon-d3500-i-ob-af-s-dx-18-140-f-35-56g-ed-vr.html więc jak lubisz robić zdjęcia z daleka, sport, zwierzeta, wakacje to ten będzie lepszy.

        W obu przypadkach mieścimy się w budżecie i zostanie jeszcze troszkę funduszy na kartę, zapasową baterię czy statyw :)

        3. Możesz też sprawdzić nasz outlet, w którym jest teraz dostepna lustrzanka Canon 77d (ezgemplarz z wystawy, ale nie martw się u nas nie ma takich tłumów jak w elektro markecie i nie macały go tłumy). Dzięki temu masz taniej lepszy aparat i możesz dokupić do niego dowolny obiektyw :)

        4. Jeśli nie jesteś zdecydowana w 100% na lustrzankę i może być też bezlusterkowiec, to najlepsze ceny w stosunku do jakości ma obecnie Olympus https://www.cyfrowe.pl/aparaty/aparat-cyfrowy-olympus-om-d-e-m10-mark-iii-i-ob-14-42-ez-czarny.html Mimo iż posiadam profesjonalną lustrzankę w domu, na wyjazdy zabieram zawsze tego Olympusa. Znajdziesz o nim na blogu moje teksty :)

        Jeśli wolisz pogadać z kimś na żywo o swoim wyborze, zadzwon do nas https://www.cyfrowe.pl/zasady-sprzedazy/kontakt.html :)

        Reply
    5. jans on 22 sierpnia 2019 14:56

      A jak uważasz wybrać Sony ILC-A68B
      canon eos200d
      ? Czy np. jakiś bezlusterkowiec?
      Sony ILCE6000
      Olympus OM-D E-M10 Mark II

      Do krajobrazów i architektury i detalu architektury

      Reply
      • Aleksandra Polkowska on 22 sierpnia 2019 21:28

        Do krajobrazów i podróżowania najlepsze są zdecydowanie Olympusy z uwagi na lekkie korpusy i świetną stabilizacje przydatną np. w pociągu gdy trzęsie lub wieczorem, gdy brakuje światła. Lustrzanki,które wymieniłeś są daleko za murzynami w porównaniu do „Olka” 10 mk II. Do architektury i detalu też znajdzie się parę dobrych szkieł. Z tych 4 aparatów, które wymieniłeś, zdecydowanie postawiłabym właśnie na Olympusa.

        Reply
      • Ania Kołakowska on 19 stycznia 2020 12:24

        Dzień dobry!
        Bardzo proszę o podpowiedź. Do tej pory, przez wiele lat, robiłam zdjęcia aparatem FUJIFILM FINEPIX S4000 w Auto. Chciałabym robić dobre zdjęcia, rozwijać się i w końcu kupić lustrzankę, ale nie wiem na jaką się zdecydować, aby zdjęcia były ostre, bez szumów i zależy mi szczególnie na rozmytym tle, na zdjęciach makro, żeby dobrze były widoczne szczegóły np. owada/kwiatów/ptaków. A fotografuję wszystko, co mi wpadnie ciekawego w oko – architektura, krajobrazy, zdjęcia nocne, zachody i wschody słońca, różne wydarzenia kulturalne w słabo oświetlonych wnętrzach, ludzi i oczywiście przyrodę w makro. Nagrywam też krótkie filmiki. Na ten zakup mogę przeznaczyć kwotę w granicach 3000 – 4000 zł. Dodam, że jestem amatorką i zdjęcia/filmiki robię dla siebie, wstawiam je też na różnych grupach tematycznych, więc chciałabym, żeby były dobre.
        Zastanawiam się nad takimi zestawami:

        Nikon D5600 + AF-P DX NIKKOR 18–55 VR + AF-P DX NIKKOR 70–300 VR + AF NIKKOR 50mm f/1.8D

        Nikon D5600+ AF-S DX 18-140mm f/3.5-5.6G ED VR + AF NIKKOR 50mm f/1.8D

        Nikon D7200 + 18-140 VR + AF NIKKOR 50mm f/1.8D chociaż tu już koszt byłby wyższy i nie wiem, czy dam radę go kupić.
        A może jeszcze coś innego mi zaproponujecie w takiej cenie, jaką podałam ?
        Bardzo proszę o odpowiedź.
        Pozdrawiam

        Reply
        • Anna Kołakowska on 21 stycznia 2020 20:19

          Mam pytanie, czy strona nadal jest aktywna? Poprosiłam o poradę w sprawie zakupu lustrzanki, ale nie otrzymałam żadnej odpowiedzi. Pozdrawiam!

          Reply
          • Aleksandra Polkowska on 22 stycznia 2020 14:53

            Dzień dobry, odpisaliśmy na podanego w komentarzu maila ania2607@vp.pl :) Proszę sprawdzić, jeśli nie doszedł, wyślemy propozycje jeszcze raz.

            Reply
            • Anna Kołakowska on 23 stycznia 2020 14:53

              Dziękuję bardzo. Pozdrawiam!

    6. Ola on 16 maja 2019 17:09

      Witam.
      Chciałabym kupić lustrzankę, która miałaby służyć do wykonywania zdjęć dzieci i dorosłych, upamiętniania rodzinnych imprez czy robienia fotorelacji z ważnych wydarzeń. Krótko mówiąc potrzebuję aparatu, który będzie sprawdzał się w codziennym użytku. Zastanawiam się nad Nikonem D5300, a Nikonem D5600.
      Który z nich lepiej się sprawdzi, a może coś innego w podobnej cenie?

      Reply
    7. Ania on 5 kwietnia 2019 15:06

      Witam
      Chciałabym kupić swoją pierwszą lustrzankę, marzy mi się od dawna i wiem że jak zacznę robić zdjęcia to będę chciała się rozwijać. Muszę zmieścić się w budżecie 3500 zł. Stąd moje pytanie, czy lepiej kupić nikon d5300 z obiektywem sigma 17-50 f2.8 csy nikon d7200 z obiektywem 18-105?

      Reply
      • Aleksandra Polkowska on 30 kwietnia 2019 11:43

        To bardzo podobne zestawy i osiągniesz nimi podobny efekt. W tym przypadku mogę Ci pomóc jedynie swoją mocno subiektywną opinią. Osobiście wybrałabym Nikona D7200 z obiektywem 18-105 gdyż oba te produkty pozycjonowane są nieco wyżej, tzn. są bardziej profesjonalne. Nikony z serii 7000 posiadają uszczelnienia oraz guzikologię, które moim zdaniem ułatwiają intensywną pracę, np. na zleceniu, jeśli chciałabyś zarabiać na fotografii. Dodatkowo obiektyw ma większy zasięg, więc bardziej różnorodne zdjęcia nim uzyskasz.

        Reply
    8. Dawid on 28 października 2018 01:22

      Zastanawiam się na lustrzanką do 3000 zł.
      Myślałem nad Nikonem 5600, 3500, Canonem 77d, 800d i 200d.
      Zależy mi na dobrych zdjęciach w nocy.
      Jaką lustrzankę mi pan poleci?

      Reply
    9. Magda on 12 października 2018 16:26

      Witam,
      co Pan sądzi o wyborze Nikona d7200 jako lustrzanki do fotografii sportowej i portretowej? Do tego myślałam nad obiektywami 18-105 mm oraz 80-200 lub 70-300 mm. Będzie ok, czy może zdecydować się na coś innego? Zależy mi przede wszystkim na dobrej ostrości oraz efekcie zamazanego tła.

      Reply
    10. Krzysztof on 3 czerwca 2018 16:56

      Witam,

      Szukam następcy dla mojego dotychczasowego Nikona D60 (kit 18-55mm i zewnętrzna lampa Yongnuo). Fotografia rodziny, czasem uroczystości w kościele i plenerze. Budżet od 2500 do 3000 zł.
      Myślałem o zakupie body Nikon D3400 i np. nikkor dx 35mm lub przejściu na systemem Canona np 200D kit + Canon 50 mm f/1.8 EF STM.

      Pozdrawiam
      Krzysztof

      Reply
      • Szymon Bugaj on 3 czerwca 2018 20:49

        Witam,
        osobiście wolałbym zestaw Nikona, jako Nikoniarzowi z doświadczeniem z pewnością będzie się Panu lepiej używało tego systemu, poza tym 35 dx to naprawdę udane szkło. Jeśli jednak zdecydowałby się Pan na Canona to radziłbym oprócz 50tki jeszcze kit 18-55 STM (koniecznie wersję STM, ponieważ jest zaskakująco dobra jak na swoją cenę). Niestety ciężko jest wskazać zdecydowanego zwycięzcę tego porównania.

        Pozdrawiam,
        Szymon

        Reply
    11. Agnieszka on 23 maja 2018 21:23

      Witam!
      Ja również mam do Pana ogromną prośbę o pomoc, ponieważ przejrzałam już chyba cały internet, tysiące stron i milion recenzji i mam wielki bałagan w głowie. Chciałabym kupić moją pierwszą, własną lustrzankę, chociaż nie ukrywam, że miałam już jakąś kiedyś w dłoniach, także mam nadzieję, że obsługa aparatu nie będzie dla mnie aż tak bardzo trudna. Pomimo tego, stawiam na sprzęt amatorski, ponieważ zawodowy nie jest mi kompletnie potrzebny.
      Tak więc na aparat i obiektyw (lub 2, jeśli by się udało) chciałabym przeznaczyć kwotę do 2500 zł. Aparat będzie mi służył do fotografowania codzienności, rodziny, chwil z podróży, krajobrazów, zwierząt i przedmiotów codziennego użytku. Nie musi posiadać możliwości nagrywania filmów, chociaż z tego co przejrzałam, wydaje mi się, że każdy już posiada tę opcję, ale nie jest ona dla mnie konieczna. Chciałabym natomiast, żeby aparat był „intuicyjny”, posiadał jak najwięcej Mpix, ładnie odzwierciedlał kolory i „łapał” rozmyte tło. Nie zależy mi na tym, żeby to był sprzęt z 2017-2018 roku, po prostu chciałabym, żeby jak najlepiej sprostał moim oczekiwaniom.

      Z góry bardzo dziękuję Panu za pomoc i pozdrawiam, Agnieszka ;)

      Reply
      • Szymon Bugaj on 24 maja 2018 09:20

        Witam,

        zastosowania, o których Pani mówi są bardzo zbliżone do podanych przez Panią Annę (23.05.2018 o 19:24). Dlatego też polecę ten sam zestaw. Nikony z linii D5x00 posiadają obecnie bardzo dobre matryce i skuteczny AF. Jeśli podana przez Panią kwota jest maksymalna proponuję zestaw D5300 z obiektywem 18-55, jednakże jeśli może Pani go trochę naciągnąć to zestaw z obiektywem 18-105 powinien sprawdzić się lepiej.

        Pozdrawiam,
        Szymon

        Reply
        • Agnieszka on 25 maja 2018 16:07

          Dziękuję bardzo za odpowiedź, ale chciałabym jeszcze podpytać co sądzi Pan o Nikonie D3400? Czym i jak bardzo się różni od wspomnianego D5300? Pytam, bo rzucił mi się w oczy przy szukaniu :)

          Reply
          • Szymon Bugaj on 25 maja 2018 20:03

            D5300 ma lepszy autofokus, odziedziczony po modelu D7000 i trochę lepszą obudowę. Moim zdaniem warto dopłacić zwłaszcza z uwagi na pewniejsze ostrzenie.

            Pozdrawiam,
            Szymon

            Reply
            • Agnieszka on 25 maja 2018 21:50

              Ogromnie dziękuję za pomoc! Miło jest poczytać podpowiedzi, jeśli ktoś dobrze wie, o czym pisze.

              Pozdrawiam! ;)

    12. Anna on 23 maja 2018 19:24

      Super poradnik dla każdego kto zaczyna swoją przygodę z fotografią! Przeczytałam sporo komentarzy starając się znaleźć podobną sytuację, jednak nie ma to jak źródło informacji. Otóż, chcę zakupić swoją pierwszą lustrzankę. Jaki cel? Podróże :) Chciałabym uwiecznić każde miejsce w którym jestem, więc krajobrazy, miasta, ale również zdjęcia z przyjaciółmi, rodziną.
      Nie znam się na tym zupełnie dlatego proszę o dokładne wytyczne co warto zakupić.

      Pozdrawiam uprzejmie,
      Ania

      Reply
      • Szymon Bugaj on 23 maja 2018 20:49

        Witam,

        dziękuję bardzo za pozytywną ocenę. Nie znam budżetu jaki planuje Pani przeznaczyć, ale myślę, że aparat taki jak Nikon D5300 lub D5500 spełni Pani wymagania. Do pary polecam obiektyw typu „spacerzoom” (np. Nikon 18-105) szerzej pisałem o nich w tym artykule [link].

        Pozdrawiam,
        Szymon

        Reply
    13. Milena on 20 maja 2018 12:29

      Witam,
      Chciałabym poprosić o radę, zastanawiam się miedzy dwoma zestawami:
      1. Canon EOS 200D + EF-S 18-55mm III + EF 75-300mm III
      2. Nikon D5300 + AF-P 18-55 VR + 55-200 mm VR II
      Dopiero zaczynam przygodę z fotografią, natomiast chciałabym wykorzsytwać lustrzankę zarówno do zdjęć prywatnych, krajobrazów jak i imprez okolicznościowych, czy sesji dziecięcych.

      Serdecznie Pozdrawiam

      Reply
      • Szymon Bugaj on 21 maja 2018 10:55

        Witam,

        obydwa zestawy są bardzo podobne, w związku z czym ciężko wskazać jednoznaczną przewagę któregoś z nich. Dlatego radziłbym przymierzyć się do obu i sprawdzić który z aparatów pasuje Pani bardziej. Zestaw Canon ma ten plus, że w jego skład wchodzi nieco „dłuższy obiektyw”, jeśli w jego składzie byłby jeszcze 18-55 IS STM to raczej zdecydowałbym się na ten system.

        Pozdrawiam,
        Szymon

        Reply
    14. Piotr on 12 kwietnia 2018 20:32

      Witam pana mam pytanie . Chce kupić lustrzankę canona do 3500zl . Będę robił zdjęcia osób jeżdżących profesjonalnie na hulajnodze czyli potrzebuje szybki autofocus i jak najwiecej klatek na sekundę . Ruchome LCD mile widziane czy mógłby pan mi pomoc wybrać konkretny model ?

      Reply
      • Szymon Bugaj on 12 kwietnia 2018 22:09

        Witam,

        w zakładanym budżecie najciekawszym wyborem będzie Canon 77D. Zaawansowany AF i 6 kl./s powinno w zupełności wystarczyć do podanych zastosowań.

        Pozdrawiam,
        Szymon

        Reply
    15. Karolina on 4 kwietnia 2018 19:23

      Dzień dobry, Panie Szymonie chciałabym kupić lustrzankę. Mój budżet to maksymalnie 3500 zł. Chciałabym nią robić zdjęcia morza, pól, roślin z bliskiej odległości oraz owadów. Nie ukrywam że chciałabym wrzucać zdjęcia do banków zdjęć dlatego zależy mi na jakości. Skłaniam się ku 2 markom Canon lub Nikon z większym naciskiem na Canona gdyż oglądałam zdjęcia nim robione i wydają mi się ładniejsze. Jednak z racji tego, że nie mam zbyt dużego rozeznania w temacie lustrzanek każda rada będzie cenna. Proszę pomóc mi złożyć jakiś ciekawy zestaw :)

      Reply
      • Szymon Bugaj on 5 kwietnia 2018 12:21

        Witam,

        w zakładanym budżecie proponuję następujące rozwiązanie: aparat Canon 4000D z obiektywem Sigma 17-50/2.8 OS HSM i pierścieniami pośrednimi Meike.

        Wybrałem system Canon ponieważ różnica w cenie między Canonem 4000D a najtańszym Nikonem jest spora, a różnice w jakości obrazu nie będą zauważalne (o ile w ogóle będą), a przy okazji widzę, że ten system bardziej trafia w Pani preferencje. Sigma 17-50 to bardzo dobry, jasny obiektyw który pozwoli wykonać zarówno szersze ujęcia jak i nieco węższe (np. portretowe lub krajobrazowe). Natomiast pierścienie pośrednie to jeden z lepszych wyborów do „konwersji” standardowego obiektywu w makro, gdyż nie wpływają na jakość optyki.

        Pozdrawiam,
        Szymon

        Reply
    16. Krysia on 27 marca 2018 08:39

      Witam, ja rowniez chciałabym prosic o pomoc. Chciałabym zakupić swoją pierwsza lustrzankę ponieważ chciałabym związać swoje plany życiowe z fotografia, zawsze próbowałam uzyskać fajny efekt robiąc zdjecia telefonem a potem przerabiając w programie ale nigdy nie odda to tego czym tak zachwycam sie patrząc na piękne zdjecia profesjonalistów, wiem ze droga bedzie długa ale chciałabym sprobowac swoich sił w tym. Interesować mnie bedą przede wszystkim zdjecia z rozmytym tłem – jest to cos najpiękniejszego dla mnie, poza tym chciałabym pomysleć o zdjęciach portretowych jak i sesjach rodzinnych itp. Na oku mam lustrzankę nikon d5500 a do tego obiektyw af p 18-55. Pytanie: co mysli Pan o tym lub co ewentualnie lepszego moglby Pan polecić. Wstępnie mysle o buzdzecie ok 2000-3000 ale jesli za 500 zł wiecej lub max 1000 mozna dostać cos lepszego, naprawde godnego uwagi jestem w stanie poczekać kilka mies by zakupić taki.

      Reply
      • Szymon Bugaj on 27 marca 2018 09:59

        Witam,
        w zakładanym przez Panią budżecie uda się znaleźć sprzęt, który powinien spełnić oczekiwania. Uważam, że aparaty Nikon z linii D5x00 czy Canon X00D powinny być w zupełności wystarczające, najważniejsze i tak będą obiektywy. Proponuję następujące zestawy:
        1) Nikon D5300 + 18-55 (zestaw) + obiektyw 50/1.8 G
        2) Canon 750D + 18-55 (zestaw) + obiektyw 50/1.8mm

        Obydwa zestawy są do siebie bardzo (wręcz bliźniaczo podobne), różnica między aparatami będzie odczuwalna głównie z uwagi na osobiste preferencje. Jasna „stałka” 50 mm to świetny wybór na początek, ponieważ łączy parametry pozwalające uzyskać płytką głębię ostrości, a co za tym idzie ładne rozmycie tła.

        Pozdrawiam,
        Szymon

        Reply
        • Krysia on 29 marca 2018 14:29

          Witam, dziekuje bardzo za pomoc, porównując nikon wypada lepiej. Prosze mi jeszcze wskazać czy zaopatrując sie w nikon 5600 (mieszkam za granica a cena tego apratu jest porównywalna z 5300) rowniez poleca pan obiektyw 50/1.8g czy na cos innego w tym przypadku powinnam zwrócić uwage?

          Reply
          • Szymon Bugaj on 29 marca 2018 14:57

            Jak najbardziej wspomniana 50-tka będzie odpowiednim wyborem również do D5600.

            Pozdrawiam,
            Szymon

            Reply
            • Krysia on 29 marca 2018 14:58

              Dziekuje bardzo za pomoc i pozdrawiam serdecznie

    17. Cichy on 15 marca 2018 19:17

      Witam, chciałbym się zdecydować na obiektywy oraz lustrzankę, która spełni się w fotografii portretowej z zamazanym tłem, streetu(lubię miasto nocą), oraz krajobrazów. Prosiłbym o pomoc w doborze sprzętu. Chciałbym zmiescić się budżetowo w granicach 7000. Pozdrawiam :)

      Reply
      • Szymon Bugaj on 16 marca 2018 13:40

        Witam,

        pytanie jest bardzo podobne do tego z 14 marca, jednakże z uwagi na fotografię nocną oraz większy budżet polecę Nikona D7200, który lepiej radzi sobie w fotografii tego typu w stosunku do poprzednika. Do tego korpusu polecam idealny zamiennik „kita” czyli Sigmę 17-50/2.8 OS HSM oraz jasną stałkę – Samyang 85mm f/1.4. Proszę zwrócić uwagę, że Samyang to obiektyw manualny, w związku z czym ostrzenie wymaga wprawy.

        Pozdrawiam,
        Szymon

        Reply
    18. Szymon on 14 marca 2018 21:41

      Witam. Przymierzam się do kupna lustrzanki, która sprawdzi sie we filmowaniu oraz fotografii krajobrazów, portretów oraz architektóry i miejskich zdjęć. Mój budżet to około 5000\6000zł z obiektywami. Proszę o pomoc w wyborze sprzętu. Pozdrawiam ????

      Reply
      • Szymon Bugaj on 15 marca 2018 10:24

        Witam,

        filmowanie nie jest moją mocną stroną, ale jeśli planuje Pan dalszą obróbkę wideo polecałbym raczej Canona, np. model EOS 77D, jeśli nie, to podejrzewam, że Nikon D7100 również będzie bardzo dobrym wyborem. Co się tyczy dalszej części Pana wypowiedzi, tj. zastosowań w fotografii krajobrazu, portretowej, architektury i streetu to tu przydałoby się coś jasnego, np. Sigma 17-50/2.8 OS HSM, dostępna z mocowaniem dla Canona i Nikona. Następnie można rozważyć zakup 50-tki f/1.8, która może okazać się nieoceniona w gorszych warunkach oświetleniowych.

        Pozdrawiam,
        Szymon

        Reply
    19. Iwona on 22 grudnia 2017 22:51

      Witam, mam pytanie. Chodzi mi o fotografie rodzinna, plener i studio. Jestem amatorem ale już trochę się nauczyłam. Posiadam Nikona d3300 i dwa obiektywy podstawowe , ciemne. w plenerze przy słonecznym dniu jest super ale wieczorem a już nie mówię o studio maskara ziarno straszne. Budżet to ok 13 000 na aparat i obiektyw , ale już taki że wieczorem zdjęcia wyjdą super i w studio też da radę. Chciałabym Nikona. Proszę o pomoc .
      Pozdrawiam.

      Reply
      • Szymon Bugaj on 23 grudnia 2017 11:36

        Witam,

        do wspomnianych przez Ciebie zastosowań złożyłem dwa zestawy, jeden z nich oparty jest o aparat z matrycą DX (APS-C), natomiast drugi o aparat z matrycą FX (pełna klatka). Zestaw nr 1 prezentuje się następująco:
        1) Nikon D7500 wraz z obiektywami: Sigma 18-35/1.8 oraz Sigma 50-100/1.8.

        Natomiast w skład drugiego zestawu wchodzą:
        2) Nikon D610 wraz z obiektywami Tamron 24-70/2.8 oraz Nikon 85/1.8.

        Oba zestawy składają się z jasnych obiektywów i aparatów dobrze pracujących na wysokich czułościach ISO, co jest najważniejsze w kontekście pracy w niesprzyjających warunkach oświetleniowych. W przypadku pierwszego zestawu można pokusić się o drugi wariant, w którym Sigmę 50-100/1.8 zastąpi się Sigmą 70-200/2.8 OS HSM, która mimo że jest trochę „ciemniejsza” to posiada stabilizację obrazu oraz zauważalnie dłuższą maksymalną ogniskową.

        Pozdrawiam serdecznie,
        Szymon

        Reply
    20. Grażka on 3 grudnia 2017 20:27

      Witam serdecznie.
      Świetny i bardzo profesjonalny blog.
      Poczytałam trochę, ale potrzebuję pomocy w wyborze lustrzanki.
      Prowadzę bloga i potrzebuję aparatu do robienia zdjęć przede wszystkim dziecku, ale również portrety, reklamowane produkty, natura, krajobrazy, a także rozmazane tło ;)
      Jako że jestem na początku przygody z fotografią, to chciałabym, żeby był w miarę uniwersalny, ale też w miarę lepszy.
      W sklepie znalazłam takie zestawy, które byłyby najlepsze Pana zdaniem?
      Nikon D5300 + AF-P 18-55 VR
      Nikon D5300 + AF-P 18-55mm VR + Tamron 70-300mm
      Nikon D5300 + 18-105 VR
      Nikon D5300 + Tamron AF 18-200mm F/3.5-6.3 Di II VC
      Nikon D3400 + AF-P 18-55 + AF 70-300 f/4-5,6 DiLD Macro 1:2
      Nikon D3400 + AF-P 18-55 VR + Tamron AF 70-300 f/4-5,6 DiLD Macro 1:2
      Nikon D3400 + AF-P 18-105 VR

      Będę wdzięczna za pomoc, pozdrawiam
      Grażka

      Reply
      • Szymon Bugaj on 3 grudnia 2017 22:33

        Witam,

        moim zdaniem do takiego przeznaczenia moim zdaniem świetnie sprawdzi się aparat Nikon D5300 (lub odpowiednik ze stajni Canona np. 750D z uniwersalnym obiektywem, który pozwoli ci na fotografowanie w wielu sytuacjach Nikkor 18-105 lub Canon 18-135. Do tego polecam 50-tkę Canona lub Nikona do portretów, zdjęć z niewielką głębią ostrości i produktowych.

        PS. Polecam Ci też zapoznanie się z moim artykułem na temat zdjęć produktowych, który jest dostępny pod tym linkiem.

        Pozdrawiam,
        Szymon

        Reply
        • Grażka on 3 grudnia 2017 23:15

          Bardzo dziękuję za odpowiedź!
          Pozdrawiam ciepło,
          Grażyna

          Reply
    21. Adrian on 16 listopada 2017 16:08

      Witam, możesz polecić coś w budżecie do 2500? Aparat dla amatora, czasem do fotografowania architektury. Obiektyw kitowy + (zastanawiam się nad stałoogniskowym 50mm).
      Rozmyślam nad zestawem

      CANON EOS 1300D + 18-55 IS + Obiektyw CANON EF 50mm f/1.8 STM

      lub

      NIKON D3400 + AF-P 18-55 VR + Obiektyw NIKON 50mm f/1.8D

      Jak coś lepszego jest :) to czekam na propozycje
      Pozdrawiam

      Reply
      • Szymon Bugaj on 16 listopada 2017 17:17

        Witam,

        w podanym budżecie ciężko będzie znaleźć coś lepszego niż wybrane przez Ciebie zestawy. Jednakże jeśli zdecydujesz się na Nikona to pamiętaj, że obiektyw 50/1.8D jest napędzany śrubokrętem (przy bagnecie znajduje się „śrubka” jak na śrubokręt płaski, która jest poruszana przez „śrubokręt” w body). Piszę o tym ponieważ D3400 jest pozbawiony tego elementu i nie umożliwi korzystania z autofokusa. W tej sytuacji musiałbyś zmienić obiektyw na wersję G lub body na 7100 lub nowszy model i z tego powodu polecę Ci Canona. Warto też pamiętać, że w ofercie „C” jest świetny obiektyw 10-18 , który jest w mojej ocenie kolejnym argumentem za wyborem tego systemu.

        Pozdrawiam,
        Szymon

        Reply
        • Adrian on 20 listopada 2017 08:47

          Dzięki, a jeśli chodzi o obiektyw na początek to ta 50?
          czy może:

          Tamron AF 70-300 mm f/4-5.6 Di LD Macro
          Sigma 70-300 mm f/4-5.6 DG Macro
          SIGMA 70-300/4-5.6 APO DG Macro

          w przypadku tych 3, czy jest między nimi duża różnica?

          Reply
          • Szymon Bugaj on 20 listopada 2017 11:05

            Stałoogniskowa 50-tka to świetna sprawa, sam długo nie umiałem się przekonać, ale po zabraniu jej (oczywiście nie tylko) na dłuższy wyjazd stwierdziłem, że niewątpliwie ma sporo zalet. Dlatego warto mieć ją w plecaku, ale w przypadku Nikona musisz pamiętać o śrubokręcie. Natomiast co do pytania – 50 vs 70-300… to osobiście na początek wybrałbym drugą opcję, ponieważ pozwoli Ci ona sprawdzić jakie ogniskowe lubisz najbardziej i potem wybrać coś lepszego w tym zakresie. Może też okazać się, że jakość obrazu takiego zestawu będzie Ci w zupełności odpowiadać i nie będziesz czuł potrzeby dalszych zmian. Między wymienionymi przez Ciebie obiektywami różnica w jakości optycznej nie powinna być zauważalna, moim zdaniem jednym z najlepszych obiektywów 70-300 jest Tamron VC USD (ze stabilizacją i ultradźwiękowym autofokusem), niestety jego cena jest odpowiednio wyższa.

            Pozdrawiam,
            Szymon

            Reply
            • Adrian on 20 listopada 2017 11:23

              Zastanawiam się czy jest sens dopłacać 200zł za wersję SIGMY 70-300 z APO
              ewentualnie ta 50.

            • Szymon Bugaj on 20 listopada 2017 22:08

              Osobiście nie zdecydowałbym się na taką dopłatę.

    22. Marek on 3 października 2017 15:44

      Sorry ale jeszcze jeszcze jedna wątpliwość – jeden obiektyw 35mm do wszystkiego, do krajobrazów do wnętrz i do portretów, ale te ostanie to już w postprodukcji. Wydaje mi się, że wszystkie zdjęcia można robić w najwyższej możliwej rozdzielczości a potem jakimś programem graficznych wyodrębniać dokładnie postać osoby. Chyba takie zdjęcie również byłoby jakościowo dobre i co najważniejsze bez dokładnego kadrowania i stosowania obiektywów typowo portretowych jak 85mm.

      Reply
    23. Marek on 3 października 2017 15:21

      Aparaty fotograficzne i filmowanie to temat morze. Niby wszystko jest proste i dla każdego, ale gdy człowiek próbuje rozgryźć temat możliwie jak najbardziej dostrzega że to jednak bardziej skomplikowane niż się pozornie wydaje.
      Mam zamiar przejść na wyższy poziom i kupić coś extra na lata, np. Canon EOS 6D Mark II i do tego jakiś dobry obiektyw taki jak choćby Sigma ART 35 lub 50 mm. Ciekaw jestem jak taki zestaw sprawiłby się w praktyce zarówno podczas robienia zdjęć jak i w filmowaniu na flycamie lub gimbalu. Płytka głębia ostrości jest piękna ale tylko wtedy gdy jest stosowana z umiarem. Osobiście chyba bardziej podobają mi się zdjęcia w słońcu i ostre od pierwszego planu do ostatniego. Tak więc mam pytanie – czy taki zestaw byłby najbardziej odpowiedni zarówno do zdjęć portretowych z płytką głębią ostrości jak i krajobrazów. To samo pytanie dotyczy filmowania w trybie ciągłego autofocusu i różnej głębi ostrości w zależności od potrzeb. Rzecz w tym że chciałbym się ograniczyć w zasadzie do jednego body i jednego obiektywu.
      Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedź.

      Reply
      • Szymon Bugaj on 3 października 2017 17:24

        Witam,

        osobiście wolałbym jednak wybrać kilka obiektywów zamiast „jednego do wszystkiego”, ale w przypadku fotografii krajobrazowej i portretowej sama 50-tka ma szanse się sprawdzić. Tym bardziej, że jako jasne szkło współpracujące z matrycą 35 mm pozwoli uzyskać płytką głębię ostrości dla portretów, a po przymknięciu sprawdzi się też w krajobrazie. Natomiast odpowiadając na drugie pytanie – moim zdaniem lepiej jest od razu kadrować w taki sposób, aby nie trzeba było wycinać fragmentu kadru w postprodukcji, ponieważ powoduje to mniejsze lub większe straty na jakości zdjęcia (zwiększa się widoczność szumu, a samo zdjęcie sprawia wrażenie mniej ostrego), jest to też świetne ćwiczenie pozwalające dobrze zrozumieć zależność między ogniskową, głębią ostrości, odległością ostrzenia i proporcjami obiektów. Ponadto fotografując obiektywem 35 mm z niewielkiej odległości twarz może zostać zniekształcona, natomiast fotografowanie z większej odległości nie pozwoli wystarczająco odciąć postaci od tła.

        Niestety nie jestem w stanie pomóc w kwestii filmowania, na moich aparatach guzik odpowiedzialny za rejestrację wideo jest w zasadzie nieużywany. ;)

        Pozdrawiam,
        Szymon

        Reply
    24. Dariusz on 21 września 2017 21:40

      Witam.
      Proszę o poradę. Rozpoczynam dopiero przygodę z fotografią. Zastanawiam się nad kupnem pierwszej lustrzanki z odpowiednimi obiektywami. Budżet 3000zl. Chcę fotografować pejzaże (głównie górskie), motoryzację, mikrofotografia (robaczki) oraz zdjęcia nocne. W pańskim opisie brakuje tylko jakiejś wzmianki o marce Sony która jakoś bardziej mnie przekonuje oglądając testy niż Nikony czy Canony. Nie mniej jednak proszę o poradę co byłoby dobre. Pozdrawiam

      Reply
      • Szymon Bugaj on 21 września 2017 23:01

        Witam,
        w założonym budżecie mogę zaproponować 2 zestawy:
        1) Sony A68 z obiektywem 16-50 + obiektyw makro Tamron 70-300 lub Sigma 70-300
        2) Nikon D5300 z obiektywem 18-105 + pierścienie pośrednie do makrofotografii

        Oba zestawy oferują dobre aparaty, niewiele różniące się jakością obrazu, po obróbce różnica będzie nie do wychwycenia. Szeroki kąt obiektywów pozwoli na objęcie szerszych planów, co przyda się w krajobrazie i zdjęciach nocnych, a wąski na wykonanie całkiem przyzwoitego zbliżenia. W przypadku Sony nie trzeba korzystać z pierścieni pośrednich (w przeciwieństwie do Nikona), ponieważ obiektyw (Tamron) oferuje powiększenie 1:2, warto pamiętać o przymknięciu przysłony o 1 stopnieć, żeby zwiększyć zakres głębi ostrości i uzyskać lepszą ostrość.

        Pozdrawiam,
        Szymon

        Reply
        • Dariusz on 23 września 2017 11:41

          Bardzo dziękuję za uwagę i poradę.

          Reply
    25. Jacek on 14 września 2017 20:05

      Witam:)
      Bardzo dobrze i rzetelnie prowadzona strona. Proszę o poradę.
      Mam od 7 lat aparat Canon 500D + obiektyw 18-55kit, oraz Sigmę 30/1,4 i canon 60/2,8 makro,
      wycisnąłem z tego zestawu już chyba wszystko. Mogę określić się jako zaawansowany fotoamator.
      Lubię fotografować przyrodę- makro, zdjęcia z wakacji – krajobraz i portret, interesuje mnie zawsze pięknie rozmazane tło, kolory i ostrość.
      Chcę zmienić podany zestaw na taki abym poczuł naprawdę znaczną różnicę w jakości zdjęć i możliwości -chcę kupić coś na lata. Mam dylemat czy przejść na pełną klatkę czy kupić zaawansowane aps-c. Czy pełna klatka zapewni rzeczywiście plastykę zdjęć czy może lepiej kupić do niepełnej klatki dobry obiektyw i efekt też będzie świetny?? Im więcej czytam testów tym większy bałagan w głowie.;)
      Wolałbym sprzęt canona jeżeli chodzi o body. Kwota jaką chciałbym przeznaczyć między 5000-6000zł na body. Bardzo dziękuję za wszelkie porady. Pozdrawiam.

      Reply
      • Szymon Bugaj on 15 września 2017 14:16

        Witam,

        myślę, że nie ma potrzeby zmiany systemu, ponieważ Canon oferuje spore możliwości w macro, natomiast w pozostałych zastosowaniach najważniejsze są szkła. Nie bez znaczenia jest też przyzwyczajenie do „guzikologii”. Zmiana obiektywów na pewno przyniosłaby poprawę w jakości, ale niestety jasne obiektywy swoje ważą. Z tego powodu sugeruję raczej zmianę aparatu, 500D to już wiekowa konstrukcja, największy przeskok poczujesz po zmianie na Canona 6D. Co prawda przekracza on budżet o 580zł, ale jest obecnie Cashback przy zakupie z obiektywem, o szczegółach promocji możesz przeczytać tutaj. Jeśli nie 6-tka to do wyboru zostają 7D mk 2 i 80D. Pod względem obrazowania nie różnią się dużo od siebie, za to przeskok po 500D i tak będzie spory. Osobiście z tej dwójki skłaniałbym się ku 80-tce, a zaoszczędzone pieniądze przeznaczył na jakiś fajny obiektyw.

        Daj znać jak już wybierzesz nowy sprzęt. :)

        Pozdrawiam,
        Szymon

        Reply
    26. Teresa on 9 września 2017 20:40

      Witam,
      proszę o pomoc w wyborze lustrzanki Nikon. Dotychczasowa D40x jest nieco zniszczona. Mam obiektywy AF-S 18-55 mm i 55-200 mm, które chciałabym wykorzystać do nowego body. Zależy mi na ładnych zdjęciach z wakacji z miejsc, przy których nie zawsze jest czas, by zatrzymać na dłużej i przemyśleć ekspozycję.

      Reply
      • Szymon Bugaj on 9 września 2017 22:07

        Witam,
        sporo zależy od budżetu, jeśli 2000 – 2600zł to polecam Nikona D5300 lub Nikona D5500 oba posiadają autofokus z wyżej pozycjonowanego Nikona D7000 oraz oferują naprawdę dobrą jakość obrazowania. Przewagą D5500 jest dotykowy wyświetlacz, który usprawnia obsługę zwłaszcza osobom przyzwyczajonym do smartfonów. Jeśli budżet wynosi trochę ponad 3000zł warty uwagi będzie Nikon D7100, który ma jeszcze lepszy AF i jest lepiej wykonany. Niestety nie posiada ruchomego (ani dotykowego) wyświetlacza LCD, za to jest zauważalnie lepiej wykonany. Myślę, że wśród tych trzech modeli znajdziesz coś dla siebie.

        Pozdrawiam,
        Szymon

        Reply
        • Teresa on 10 września 2017 11:14

          Witam, bardzo dziękuję za odpowiedź. Proszę napisać, czy zostać przy dotychczasowych obiektywach czy warto zainwestować w bardziej „uniwersalny” przy proponowanych przez Pana lustrzankach? Czy zmieni się znacząco jakość zdjęć? Pozdrawiam i dziękuję za wiadomość.

          Reply
          • Szymon Bugaj on 10 września 2017 11:21

            Myślę, że najlepszą opcją będzie sprawdzenie jak obecnie posiadane obiektywy sprawdzą się we współpracy z nowym aparatem, jeśli efekt będzie zadowalający to pozostaje cieszyć się zdjęciami. :) Jeśli natomiast coś by się nie podobało, polecam Sigmę 17-50/2.8 do szerokich planów i Tamrona 70-300 VC USD do fotografowania z oddali.
            Pozdrawiam,
            Szymon

            Reply
    27. Erap2 on 28 sierpnia 2017 19:09

      Witam, jestem kolejny w kwestii zakupu pierwszej lustrzanki :D
      Aktualnie posiadam kompakt FujiFilm SL240 i chciałbym wejść na wyższy poziom. Wstępnie zdecydowałem się już na Canona, i spośród nich w moim budżecie 3000-3300 zł wytypowałem 750D (ew. 760D) lub 200D, do tego obiektywy Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 DC III i Canon EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS II. Teraz pojawił się tylko dylemat, który? A może poleci pan coś innego równie uniwersalnego i pasującego cenowo? Fotografuję głównie kolej, tabor i infrastrukturę, a także krajobraz. Z góry dziękuję za odpowiedź :)

      Reply
      • Szymon Bugaj on 28 sierpnia 2017 20:42

        Witam,
        osobiście uważam wybór Canona 750D lub 760D za dobry, dla siebie wybrałbym ten drugi z uwagi na monochromatyczny ekran, ale jeśli różnica w cenie okazałby się zbyt duża to ten pierwszy też powinien spełnić wymagania. Natomiast mam wątpliwości odnośnie Canona 200D. Jest to aparat kierowany dla osób z drobnymi dłońmi, więc warto go sprawdzić przed zakupem. Co do obiektywów – zamiast 18-55 DC III polecam wersję IS STM, która oferuje naprawdę świetny stosunek ceny do jakości. W połączeniu z 55-250 mm stworzy uniwersalny i bardzo kompaktowy zestaw oraz pozwoli na wytypowanie najchętniej używanych ogniskowych i ewentualny zakup czegoś bardziej „pro” w przyszłości. Co do konkurencji to oczywiście można zastanowić się nad Nikonem D5300 + 18-140 lub D5500 + 18-55 z obiektywami 18-55 i 70-300. Prawdopodobnie Pentax K-70 z obiektywami kryjącymi zakres 18-200 mógłby się sprawdzić. Jednakże w mojej ocenie różnice w jakości obrazu nie będą szczególnie widoczne, w przeciwieństwie do ergonomii, ale tę najlepiej ocenić samemu. :)

        Pozdrawiam,
        Szymon

        Reply
    28. Daria on 15 sierpnia 2017 20:27

      Witam, posiadam lustrzankę Canon EOS 1100D, i chciałabym się przenieść na coś lepszego. Posiadam obiektyw stały 50mm 1.8 jak i kitowy. Myślałam nad zakupem Canona 700D lub 750D, ale nie wiem czy pomogą mi one w rozwoju, kupując nowy aparat liczę na postęp a nie stanie w miejscu :) Pozdrawiam

      Reply
      • Szymon Bugaj on 15 sierpnia 2017 21:54

        Witam,
        w moim odczuciu lepszym wyjściem będzie Canon 760D lub właśnie 750D, różnica między nimi nie jest wielka i sprowadza się w zasadzie do monochromatycznego ekranu LCD na górnym panelu. W porównaniu do 700D posiadają one przede wszystkim bardziej zaawansowany moduł autofokusa. Moim zdaniem świetnie się sprawdzą w roli kolejnego aparatu po 1100D.

        Pozdrawiam,
        Szymon

        Reply
    29. Marta on 13 sierpnia 2017 14:00

      dzień dobry:)

      Panie Szymonie, poszukuje mojej pierwszej lustrzanki w zasadzie na własne potrzeby:) urodzi nam się bobas i chciałabym by były uwiecznione wspomnienia w dobrej jakości:) niestety nie chce wydać na ten aparat za dużo, najelpeij zmieścić się w 2tysiącach:)
      znalazłam coś takiego jak poniżej, sądzi Pan że warto czy lepiej dać sobie spokoj?
      Nikon D3300 + ob. Nikkor 18-55 VR
      Canon 1300D + ob. 18-55 DCIII + akcesoria

      pozdrawiam marta

      Reply
      • Szymon Bugaj on 14 sierpnia 2017 07:59

        Witam,
        obecnie nawet najtańsze lustrzanki oferują przyzwoitą jakość obrazu, dlatego też nie ma co się ich obawiać, należy jednak liczyć się z pewnymi ograniczeniami, ale na początku pewnie nawet ich nie odczujesz. :) Od siebie polecam zestaw Nikon D3300 + ob. 18-105 z uwagi na wszechstronność obiektywu. Parę razy już wspominałem o nim, między innymi w tekstach „Spacerzoom – idealny obiektyw na wakacje?” oraz „Zoom czy stałka – jaki obiektyw wybrać? Oto jest pytanie!„.

        Pozdrawiam (nowego członka rodziny oczywiście też :) ),
        Szymon

        Reply
    30. Klaudia on 11 sierpnia 2017 13:15

      Witam,
      ja również przymierzam się do zakupu swojej pierwszej lustrzanki. Prowadzę sklep internetowy z dodatkami do domu, dlatego ten sprzęt miałby mi ułatwić robienie zdjęć produktowych ( posiadam już lampy i tło), czy zdjęć wnętrz, ale chciałabym, żeby był to aparat, który sprawdzi się również poza pracą, na codzień ( zdjęcia z wakacji, spotkań towarzyskich ). Z racji tego, że moje doświadczenie z fotografią jest bardzo ubogie liczę na Pańską radę w tej sprawie. Mój budżet to ok.2500 zł, model nad którym się zastanawiałam to NIKON D3400 + 18-105 VR, jednak chętnie przejrzałabym również Pańskie propozycje w tej kwestii :)
      Pozdrawiam,
      Klaudia

      Reply
      • Szymon Bugaj on 11 sierpnia 2017 13:48

        Witam,
        skoro ma to być aparat głównie do pracy to zestaw, który znalazłaś jak najbardziej się sprawdzi. Szczególnie obiektyw Nikkor 18-105 jest warty uwagi z uwagi na jego uniwersalność, moim zdaniem jest to jeden z najlepszych obiektywów zmiennoogniskowych, zwłaszcza, gdy bierzemy pod uwagę stosunek ceny do jakości. Wspominałem o tym w artykułach „Zoom czy stałka? oto jest pytanie!” oraz „Spacerzoom – idealny obiektyw na wakacje?”
        Poza wybranym przez Ciebie zestawem polecam również:
        1. Canon 700D z ob. 18-55 IS STM
        2. Nikon D5300 z ob. 18-55 VR
        18-55 IS STM to również udany obiektyw, który wywarł na mnie (i nie tylko) spore wrażenie jakością obrazu w połączeniu z baaardzo atrakcyjną ceną. Ciężko doradzić, który z tych trzech zestawów (wliczając ten dodany przez Ciebie) wybrać. 18-105 to zdecydowanie najbardziej uniwersalny obiektyw, co prawda w pracy sprawdzi się podobnie do pozostały, ale na wakacjach z pewnością docenisz większy zakres ogniskowych. Niestety to już jest wybór, który musisz podjąć sama.

        Przy okazji polecam mój tekst „Jak zrobić udane zdjęcia na aukcję internetową?„.

        Pozdrawiam serdecznie i życzę prężnego rozwoju sklepu :)
        Szymon

        Reply
    31. Anna on 19 lipca 2017 21:16

      Witam serdecznie. Chyba mój wcześniejszy komentarz się nie dodał…
      Może i mi doradziłby Pan w tej ważnej kwestii, jaką jest zakup aparatu. Planuję zawodowo zająć się fotografią portretową (w tym ujęcia całych postaci), narzeczeńską, ciążową itp. Na początku głównie praca w plenerze, z czasem w studio.
      Wcześniej pracowałam amatorsko na Olympusie E 510 z obiektywem kitowym którego w sumie rzadko kiedy używałam, oraz Zuiko 50 mm 1.8.
      Chciałabym zakupić obiektyw Canon 85 mm 1.8, zostawić Zuiko, tylko mam problem z wyborem body. Czy lepiej zainwestować w droższy, nowszy korpus? Czy lepiej jednak kupić body za mniejsze pieniądze, a na początek inwestować w szkiełka?
      Planowałabym wydać na korpus około 2-3 tysiące, ewentualnie 3 tysiące z hakiem.
      Pozdrawiam!

      Reply
      • Szymon Bugaj on 19 lipca 2017 23:49

        Witam,
        skoro planujesz zająć się fotografią portretową to raczej rzadko będziesz fotografować przy świetle zastanym, a raczej będziesz korzystać z lampy lub zestawu lamp. Zmierzam do tego, że rzadko będziesz korzystać z wyższych wartości ISO, a na niskich czułościach obraz między różnymi aparatami będzie bardzo zbliżony, co więcej w takich warunkach nie jest niezbędny najszybszy AF, ponieważ w ujęciach statycznych większość da sobie radę. Moim zdaniem odpowiednie mogą okazać się aparaty Canon 750D lub Canon 760D, 760-tka posiada monochromatyczny ekran LCD, osobiście bardzo lubię to rozwiązanie, ale tu już musisz sama podjąć decyzję czy jest to dla Ciebie niezbędny element wyposażenia czy tylko dodatek. Co do wyboru między aparatami a obiektywami wybór jest trudny, jeśli dajesz sobie czas na rozpoczęcie pracy postawiłbym raczej na przyzwoity aparat (jak dwa wymienione wyżej) i z czasem dokupił jasne stałki, np. 24, 50, 85, natomiast jeśli chcesz zacząć jak najszybciej lepszym wyborem będzie tani korpus, np. Canon 700D i do tego komplet obiektywów.

        Pozdrawiam,
        Szymon

        Reply
        • Anna on 23 lipca 2017 20:55

          Dziękuję bardzo za odpowiedź.

          Reply
        • Klaudia on 11 sierpnia 2017 15:28

          Bardzo dziękuję za pomocną opinię! Chyba już nie będę mieć problemu z wyborem ;) Pozdrawiam

          Reply
    32. Sandra on 10 lipca 2017 22:41

      Witam,
      Szukam dla siebie pierwszej lustrzanki.
      Chciałabym móc robić nia portrety, krajobraze, dzieci bawiace się, uroczystosci rodzine, wydarzenia szkolne bądź z wycieczek. Patrzylam na Canony Eos ale nie mam pojecia ktory wybrać.
      A moja granica cenowa to 3 – 4 tysiące zł. Dziękuję za pomoc

      Reply
      • Szymon Bugaj on 10 lipca 2017 23:27

        Witam,
        W mojej ocenie najlepszy okaże się zestaw składający się np. ze spacerzooma i 50/1.8. Pierwszy z nich świetnie sprawdzi się podczas wycieczek i będziesz rzadko odpinać go od body, natomiast drugi ładnie rozmyje tło do portretu. Twój budżet wystarczy z nawiązką na taki sprzęt. To jaki aparat (body) powinnaś wybrać zależy w dużej mierze od Twojego podejścia do fotografii, na początek świetne są aparaty z niższych serii z uwagi na prostotę obsługi, a część z nich posiada nawet tryb przewodnika, w którym wyjaśnione są zależności między parametrami. Generalnie modele 100D, 200D i seria 1X00D Canona są kierowane do osób zaczynających przygodę z fotografią, a modele 700D i nowsze dla osób, które mają już doświadczenie z lustrzankami. U Nikona odpowiednikiem będą serie D3x00 oraz D5x00.
        W mojej ocenie możesz zainteresować się następującymi zestawami:
        1. Canon EOS 700D + ob. 18-55 IS STM + ob. 50 II
        2. Canon EOS 200D + 18-55 IS STM + Canon 50 mm f/1.8 EF STM
        3. Nikon D5500 + AF-P 18-55 VR + Nikkor 50 mm f/1.8 D AF
        4. Nikon D3400 + ob. 18-55mm f/3.5-5.6G VR + Nikkor 50 mm f/1.8 D AF
        Zachęcam Cię również do przeczytania mojego tekstu o spacerzoomach, w którym opisałem zalety i wady tych obiektywów.

        Pozdrawiam,
        Szymon

        Reply
    33. Kaśka on 7 lipca 2017 13:04

      Witam,
      planuję zakup pierwszej lustrzanki. Zamierzam ją wykorzystywać do zdjęć portretowych, dynamicznych (zwierzęta), makro, jak również krajobrazów, oraz sporadycznie do krótkich filmów . Zastanawiam się pomiędzy Canonem 70D a Nikonem D7100 / D7200. Dodatkowo proszę o radę, w jakie akcesoria / obiektywy warto zaopatrzyć się na początek? Czy wystarczy obiektyw 50 mm f/1.8? Czy z samym tym obiektywem można robić zdjęcia makro czy potrzeba dokupić soczewki / konwertery / pierścienie (a jeśli tak, to które rozwiązanie jest najlepsze)? A może jakiś inny sprzęt jest godny polecenia w podobnym budżecie?
      Z góry dziękuję za rady :)

      Reply
      • Szymon Bugaj on 7 lipca 2017 13:37

        Witam,
        Jeśli chodzi o wybór aparatów to moim zdaniem jest bardzo dobry i nie mam co dodać od siebie :). Natomiast w kwestii doboru akcesoriów… Myślę, że przy tak szerokim zastosowaniu wyjścia są dwa:
        1) spacerzoom o zakresie 18-135 lub nieco większym, polecam mój świeży tekst, w którym poruszyłem temat obiektywów tego typu
        2) zakup aparatu z kitem 18-55mm i dodatkowy obiektyw np. Tamron 70-300, co prawda nie jest to obiektyw makro, ale skala odwzorowania 1:4 pozwala spróbować swoich sił w tej dziedzinie, a skoro już mówimy o makro. Moim ulubionym rozwiązaniem są pierścienie z przeniesieniem automatyki (np. AF i przysłony) gdyż nie wpływają na jakość optyczną obiektywu, w przeciwieństwie do konwerterów i soczewek. W przypadku aparatów Canona taki zestaw powinien być w zupełności wystarczający.

        Pozdrawiam serdecznie,
        Szymon

        Reply
    34. Paulina on 5 lipca 2017 14:23

      Cześć Szymon!

      Przymierzam się do zakupu pierwszej lustrzanki. Sprzęt chcę wykorzystywać przede wszystkim do filmowania i fotografowania wnętrz (i we wnętrzach), jednak nie wykluczam też reportaży.

      Intensywnie zastanawiam się na Canonem 700D (który zresztą, jak widzę, polecasz), jednak spotkałam się z opinią, że Canony to raczej sprzęt krajobrazowy, a do reportaży najlepiej nadaje się Nikon, więc zaczęłam przyglądać się modelowi D5200.

      Im dłużej szukam, przeglądam fora i czytam opinie, tym więcej sprzętu się pojawia, a ja się tym bardziej w tym wszystkim gubię.

      Czy mógłbyś doradzić, jaki aparat wybrać? Nie upieram się przy wspomnianych wyżej modelach, dlatego chętnie przyjrzę się każdej, odpowiadającej moim potrzebom, propozycji, mieszczącej się w budżecie 3000zł*.

      *max 3000zł obejmuje body + jakiś sensowny obiektyw

      Pozdrawiam i liczę na pomoc! ;)

      Reply
      • Szymon Bugaj on 5 lipca 2017 18:17

        Witam! :)

        na początku chciałbym zdementować, że Canon, Nikon lub inny system jest przeznaczony do reportażu lub krajobrazu. Może być tak, że trochę lepiej się nada do danych zastosowań z uwagi na dostępność fajnych obiektywów. Np. Canon oferuje w świetnej cenie obiektyw 10-18 mm, który sprawdzi się, np. w fotografii architektury, ale nie ma co generalizować, tym bardziej, że o zastosowaniu aparatu w danej dziedzinie bardziej decyduje obiektyw niż korpus. Trochę inaczej sprawa wygląda z filmowaniem, tutaj bardzo ważne jest, aby aparat (body) oferował odpowiednie funkcje. W mojej ocenie świetnie w Twoich zastosowaniach sprawdziłby się zestaw składający się z Canona 700D i obiektywów 10-18 oraz 18-55. 10-18 zapewni Ci kąty widzenia wystarczające do objęcia niemal każdego pomieszczenia, co więcej tak szeroki kąt sprawia, że wydaje się ono przestronne, a 18-55 to naprawdę uniwersalne szkło. Ponadto obiektywy są wyposażone w stabilizację obrazu i silnik STM, które mogą Ci się przydać podczas filmowania, stabilizacja zrekompensuje drgania ręki, a silnik jest naprawdę cichy przez co nie słychać go na filmach. Jednakże biorąc pod uwagę Twój budżet możesz wybrać na początek 750D z 18-55 IS STM lub 700D z 18-55 i 50/1.8.

        Pozdrawiam.

        Reply
        • Paulina on 13 lipca 2017 15:07

          Dzięki za wyczerpującą odpowiedź!
          Teraz będzie mi zdecydowanie łatwiej podjąć decyzję, w jaki sprzęt zainwestować ;)

          Pozdrawiam!

          Reply
    35. Piotr on 1 lipca 2017 20:05

      Witam

      Interesuje mnie lustrzanka którą będę w stanie nagrać nocny timelapse nieba oraz wschody i zachody słońca. Jednocześnie chciałbym moc fotografować przyrodę, rozległą panoramę. Budżet około 3500 zł. Za czym powinienem się rozejrzeć

      Reply
      • Szymon Bugaj on 1 lipca 2017 20:50

        Witam,
        do timelapsów potrzebna będzie funkcja interwałometru, może być ona zaimplementowana w aparat lub wężyk spustowy. Z tego co widziałem nie jest do zbyt popularna opcja w korpusach, ale wężyki nie są specjalnie drogie. Wystarczający powinien być Aputure AP-TR1C do lustrzanek Canona lub AP-TR1N dla Nikona. Do fotografowania przyrody polecałbym lekko przekraczające budżet Canona 70D lub 77D. Natomiast z Nikona mogę polecić D7100, który posiada funkcję fotografowania z interwałometrem.

        Pozdrawiam

        Reply
        • Piotr on 2 lipca 2017 15:36

          Jeżeli zdecydowałbym się na D7100, to co z obiektywem, trzeba dokupić jakiś konkretny? na przykład taki 50 mm f/1.4 G AF-S jest odpowiedni do nocnego timelapse, a jednocześnie do zdjęć w dobrym oświetleniu. Czy wystarczy jakiś standardowy do tej lustrzanki?

          Reply
          • Szymon Bugaj on 2 lipca 2017 16:12

            Niestety nie jestem w stanie doradzić konkretnego obiektywu tak, abyś był zadowolony. Niedługo pojawi się na blogu mój tekst o spacerzoomach, może takie szkło Cię zainteresuje? 50-tka jest dość wszechstronna, ale czy sprawdzi się w Twoim przypadku do timelapsów? Nie wiem, to zbyt szeroka dziedzina.

            Reply
    36. Arleta on 28 czerwca 2017 17:33

      Witam.
      Od dawna planowałam zakup swojej pierwszej lustrzanki.
      Na zakup chcę wydać ok. 4 tysiące złotych.
      Głównie fotografuję naturę, ale też nagrywam.
      Zastanawiałam się nad kupnem Canona EOS 800D.
      A może poleciłby mi pan jakiś inny aparat?

      Reply
      • Szymon Bugaj on 28 czerwca 2017 21:37

        Witam,
        skoro zdarza Ci się czasem nagrywać filmy to popieram wybór systemu Canona. Model 800D to bardzo dobry wybór, od siebie dodam jeszcze Canona 77D, ich specyfikacja techniczna jest bardzo podobna, lecz 77D charakteryzuje się wyższą jakością wykonania i nieco lepszą ergonomią.
        Pozdrawiam.

        Reply
    37. Anonim on 28 czerwca 2017 17:09

      Witam.
      Chciałabym zakupić sobie lustrzankę, lecz niestety nie znam się na sprzęcie.
      Jako, że będzie to pierwsza lustrzanka, mój budżet wynosi ok. 3-5 tysięcy.
      Interesuję się głównie fotografią i nagrywaniem przyrody, choć nie stronię od zdjęć portretowych.
      Gdybym miała wybierać markę, chyba jestem bardziej przychylna Canonowi, choć Nikony też doceniam.
      Moi znajomi proponowali mi Canona Eos 6D, lecz mam lekkie obawy.. Nie jest on już trochę za stary? Na ile lat by mi starczył?
      A może jakieś inne, nowsze lustrzanki?

      Reply
      • Szymon Bugaj on 28 czerwca 2017 21:21

        Witam.
        Do filmowania jak najbardziej popieram wybór systemu Canona, gdyż spotkałem się z wieloma bardzo pozytywnymi opiniami na ten temat. Jeśli tylko masz budżet pozwalający na zakup Canona 6D to nie ma nad czym się zastanawiać, nie przejmuj się datą premiery – jakość obrazowania w tym aparacie stoi na naprawdę wysokim poziomie i (moim zdaniem) jeszcze długo będzie wystarczała z nawiązką amatorom, a nawet profesjonalistom.

        Reply
    38. KamilLo on 24 czerwca 2017 22:43

      Witam.
      Potrzebuję lustrzanki do uwiecznienia wydarzeń z imprez sportowych, szkolnych, rodzinnych, miejskich itd.
      Budżet: 2500-3000 zł

      Reply
      • Szymon Bugaj on 25 czerwca 2017 09:27

        Witam,
        w takim budżecie powinieneś się zainteresować aparatami pokroju Nikon D5300, Canon 700D lub Pentax K-50. Przydadzą się też obiektywy, jeden stosunkowo szeroki i drugi do fotografowania z większej odległości, ewentualnie jeden uniwersalny. Wyszukałem dla Ciebie trzy komplety:
        1) Nikon D5300 + Nikon 18-105 VR
        2) Canon EOS 700D z obiektywem Tamron 18-200
        3) Pentax K-50 z obiektywami 18-55 i 55-200
        Mam nadzieję, że pomogłem. :)

        Reply
        • KamilLo on 26 czerwca 2017 11:25

          Dzięki ;-)

          Reply
    39. Jo on 14 czerwca 2017 23:35

      Witam
      chciała bym spróbować moich sił w sesjach dziecięcych. Jaką lustrzankę wybrać CANON PowerShot G3 X Superzoom Compact Camera czy CANON PowerShot G5 X High Performance Compact Camera.
      Proszę o pomoc ,a może zupełnie coś innego pan by mi zaproponowal . Pozdrawiam

      Reply
      • Szymon Bugaj on 16 czerwca 2017 07:42

        Witam,
        jeśli chodzi o lustrzanki to w zupełności wystarczające są obecnie produkowane modele Canona z linii X00D oraz Nikona D5X00. Posiadają one bardzo dobre matryce oferujące wysoką rozdzielczość i niski poziom szumów oraz wystarczający autofokus, który jest nie tylko celny, ale też pozwala na wygodne kadrowanie. Aparaty wybrane przez Ciebie to tzw. kompakty premium, które nie są złe, ale do sesji wybrałbym jednak lustrzankę, ponieważ oferują większe możliwości w doborze obiektywów. Pozdrawiam.

        Reply
    40. Kasia on 10 czerwca 2017 15:14

      Witam :) Chciałabym kupić jakiś fajny aparat (lustrzankę), która miałaby mi posłużyć do wykonywania zdjęć dzieci i dorosłych, portretów, upamiętniania rodzinnych imprez, czy robienia fotorelacji z wakacji :) Chciałabym na zestaw przeznaczyć około 2500 zł. Zależy mi by sprzęt był w miarę trwały (mam w domu dzieci) i intuicyjny ponieważ nie mam doświadczenia w fotografii. Czy mógłby Pan coś polecić?

      Reply
      • Szymon Bugaj on 10 czerwca 2017 16:38

        Witam, w mojej ocenie możesz zainteresować się dwoma zestawami: Nikon D3300 + obiektyw Nikon 18-105 oraz Nikon D5300 + obiektyw Nikon 18-105. Oba posiadają uniwersalny obiektyw, który pozwoli sfotografować zarówno szerokie jak i wąskie plany, dzięki czemu idealnie sprawdzi się na co dzień i podczas wakacji. Ponadto jest on wyposażony w stabilizację, która pozwala fotografować przy słabszym świetle. Co do aparatów to są one bardzo podobne, D5300 charakteryzuje się nieco lepszą jakością wykonania i bardziej zaawansowanym autofokusem. Pozdrawiam serdecznie.

        Reply
        • Kasia on 10 czerwca 2017 19:58

          Dziękuję za odpowiedź. Pooglądałam i poczytałam. Bardziej atrakcyjny wydaje się Nikon D5300 , ale zwykle z obiektywem koszt zakupu to około 3000 zł, a to przekracza mój budżet, więc chyba będę musiała zdecydować się na pierwszy model. A może ktoś słyszał o jakiejś dobrej promocji?;)

          Reply
          • Szymon Bugaj on 10 czerwca 2017 20:20

            Zawsze możesz się zastanowić jeszcze nad Nikonem D5300 z obiektywem 18-55. Obiektyw ma węższy zakres, ale ciągle jest to opłacalny wybór, zwłaszcza z uwagi na ciekawy korpus. :)

            Reply
    41. Martyna on 22 maja 2017 21:50

      Witam serdecznie ! dziękuję ślicznie za przydatny artykuł. Przyuważyłam jednak, że pomaga pan z podjęciem decyzji odnośnie wyboru aparatu, Niestety ja zatrzymałam się na nikond80 który był moim pierwszym aparatem byłam z niego zadowolona ale postanowiłam go sprzedać miesiąc temu i przymierzyć się do nowego modelu. Zależy mi na robieniu zdjęć tancerkom/ baletnicą oraz na wykonywaniu portretów ( nie jestem początkująca ale też nie jestem profesjonalistką ) . Biorąc pod uwagę, że kocham bawić się pod światło. Mieszkam nad morzem i chyba z tego to się wzięło( zachody słońca i piękny pomarańczowy odcień) :) No i najlepiej by aparat mieścił się w granicy do najwyżej 3,5 tysiąca :) Może mógłby Pan coś polecić z półki Nikona ewentualnie Canona ( ale tylko jeśli będzie to konieczne, jakoś przywiązałam się do nikona )
      Z góry dziękuję ! :)

      Reply
      • Szymon Bugaj on 22 maja 2017 22:58

        Witam, w zakładany przez Ciebie budżet idealnie wpisuje się Nikon D7100, przeglądając moje artykuły znajdziesz sporo zdjęć wykonanych tym aparatem w różnych warunkach oświetleniowych, pozwoli Ci to ocenić jego możliwości w kontekście fotografowania baletu i tańca. D7100 używam od około dwóch lat, głównie do fotografii sportu i przyrody, często zdarza mi się fotografować przed wschodem i muszę przyznać, że z dobrymi obiektywami sprzęt sprawdza się świetnie, AF nie myszkuje i pewnie trzyma cel, a wysoka jakość wykonania sprawia, że chce się brać aparat do ręki. :) Mam nadzieję, że udało mi się rozwiać Twoje wątpliwości, oczywiście jeśli masz więcej pytań – pisz, postaram się odpowiedzieć. Pozdrawiam serdecznie. :)

        Reply
    42. Magdalena on 7 maja 2017 19:07

      Witam, prosze o pomoc przy zakupie lustrzanki do kwoty 2000zl (fot. podroze, rodzina, portrety) z efektem robienia zdjec rozmytych itp.

      Reply
      • Szymon Bugaj on 7 maja 2017 19:25

        Witam, zakładany budżet zakłada sam korpus czy korpus z obiektywem?

        Reply
    43. Krzysiek on 4 maja 2017 21:15

      Mam dylemat w kwestii wyboru aparatu do robienia zdjęć na eventach sportowych typu hokej, żuzel. Aktualnie posiadam Sony A3000, ale czesto mam problem z ostrością. Próbowałem już różnych ustawień, ale ten model aparatu po prostu nie ma szybkiego AF. Słyszałem, że lepszym pod tym kątem będzie Sony A58. Czy zgadzacie się z tą opinią. Dodam, iż hokej jest fotografowany przy dość kiepskim świetle.

      Reply
      • Szymon Bugaj on 5 maja 2017 09:21

        Witam, Sony a58 ma już swoje lata i różnica w jakości obrazu między Twoim obecnym aparatem a nowym będzie niewielka. Skoro planujesz zmianę na body z innym mocowaniem obiektywów może warto zmienić na jeszcze inny system? Nikon D7200 i Canon 70D oferuąją szybszy tryb seryjny i zauważalnie lepszą jakość obrazu.

        Reply
        • Krzysztof on 5 maja 2017 13:34

          Najbardziej zależy mi na szybkim AF bez konieczności czekania na wyostrzenie się obrazu. Rozumiem, że nowy system np Nikonach będzie o niebo lepszy, ale wydatek rzędu 4-5 tys jest na razie poza moim zasięgiem. Wracając do sedna czy A58 z detekcją fazowa TTL, będzie lepszy do zdjęć sportowych niż A3000 z AF z wykrywaniem kontrastu?

          Reply
          • Szymon Bugaj on 5 maja 2017 21:58

            Ciężko mi odpowiedzieć jednoznacznie na to pytanie, niestety nie mialem tych aparatów w ręku, ale opierając się na recenzji portalu Optyczne.pl mogę przypuszczać, że bedzie szybszy. Poza tym a58 ma nieco szerszy zakres detekcji, dzięki czemu może ustawiać ostrość w nieco gorszym oświetleniu.

            Reply
            • Krzysztof on 6 maja 2017 08:53

              Dziękuję za odpowiedź.

    44. Agnieszka on 4 maja 2017 10:43

      Witam,
      Przymierzam się do kupna aparatu i mam dylemat mniedzy Canon 6d, a Nikon 750d.
      Różnice są niewielkie w parametrach i nie mogę sie zdecydować który wybrać. Fotografować będę spotkania rodzinne, biegające dzieci w domu i na palcu zabaw, a także portrety. Stąd mój dylemat, ponieważ Nikon ma więcej punktów AF, zaś Canon jest szybszy w zdjęciach seryjnych…Proszę o radę co lepiej wybrać .

      Reply
      • Szymon on 4 maja 2017 19:56

        Witam, oba wymienione przez Ciebie aparaty są świetne. Wskazanie jednoznacznie lepszego jest bardzo trudne lub wręcz niemożliwe, na szczęście podobnie bedzie z wychwyceniem różnic między nimi w praktyce. Moim zdaniem powinnaś rozeznać się wśród znajomych jakim sprzetem dysponują – da Ci to dostęp do wielu obiektywów zanim skolekcjonujesz własny zestaw. Po drugie warto wziąć pod uwagę sprzęt, którym fotografowałaś do tej pory z uwagi na ergonomię. Na trzecim miejscu kierowałbym się różnicą w cenie.

        Reply
    45. Łukasz Zaremba on 23 kwietnia 2017 16:17

      Jaki lepiej wybrać aparat do robienia zdjęć dziecku, jakieś wakacje itp :)
      Aparat CANON Eos 1300D + Obiektyw 18-55 mm + 50 mm (1999zł)
      CANON EOS 1300D +18-55 + 75-300 DC III +7 GRATISÓW (2549zł)
      APARAT CANON 1300D+18-55 DC +TORBA+STATYW+KARTA (1729zł)
      Aparat NIKON D3400 + Obiektyw 18-105 VR (2579zł)
      Nikon D3400 AFP 18-55 f/3.5-5.6G VR + 32GB + Torba (1999zł)
      Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź :)

      Reply
      • Szymon Bugaj on 23 kwietnia 2017 17:37

        Jeśli w grę wchodzą tylko wymienione opcje to osobiście raczej zdecydowałbym się na „jedynkę” czyli Canon 1300D + 18-55 + 50. Oba obiektywy z pewnością Cię nie zawiodą, 18-55 IS STM zrobił na mnie bardzo dobre wrażenie, bez wątpienia był najlepszym obiektywem „kitowym” ostrość jest naprawdę zadowalająca, a AF prawie niesłyszalny no i ta 50tka… trzeba mieć. :) Jeśli bierzesz też coś innego pod uwagę to zaproponuję Pentaksa, którego bardzo lubię, a mianowicie k50 + 18-55 + 55-200. Jakość wykonania tego aparatu to bajka, podobnie wygląda sprawa z jakością obrazu.

        Reply
        • Łukasz Zaremba on 23 kwietnia 2017 17:55

          Ok dzięki bardzo też właśnie rozmyślałem nad tym canonen po przeczytaniu wcześniejszych komentarzy na tej i na innych stronach. Dziękuję bardzo i na pewno też obejrzę Pentaksa. Pozdrawiam.

          Reply
          • Szymon Bugaj on 23 kwietnia 2017 17:59

            Również pozdrawiam i życzę udanych fotek :)

            Reply
    46. Martyna on 28 marca 2017 21:55

      Podbijam temat.
      Poszukuję dobrego aparatu dla amatora fotografii. Zdjęcia robię głównie w podróży, czyli odpowiadałby mi obiektyw idealny do fotografowania krajobrazu oraz robienia „zdjęć miejskich”. Cena ok. 3 tys. zł.
      Ostatnio oglądałam model Canon EOS 700D 18-135 mm IS STM – polecił mi go znajomy. W sklepie sprzedawca mi go jednak odradził, gdyż stwierdził, że jest wolny i wcale nie robi super zdjęć. Zaoferował mi za to aparat Lumix G DMC-G6K 14-42MM +45-100. Cenowo jest znacznie tańszy i teraz jestem zupełnie skołowana, gdyż nie znam się na parametrach i zupełnie nie wiem jaki aparat wybrać.

      Reply
      • Szymon Bugaj on 28 marca 2017 23:12

        W mojej ocenie dziedziny fotografii jakimi się interesujesz nie wymagają szybkiego aparatu, więc nie brałbym tej cechy za najważniejszą przy wyborze aparatu. Czy Twoi znajomi fotografują lustrzankami lub aparatami systemu micro 4/3? Jeśli tak to może warto kupić aparat tego samego producenta, aby móc pożyczać obiektywy co pozwoli Ci zmniejszyć koszty. W przypadku przytoczonych zestawów różnice w jakości obrazu i możliwych zastosowaniach będą niewielkie, obiektyw dodawany do 700D ma tę zaletę, że niemal idealnie odpowiada zakresowi dwóch obiektywów z Panasonica, dzięki czemu tam, gdzie Lumix wymagałby zmiany obiektywu będzie wystarczyło przekręcenie pierścienia ogniskowej. Z drugiej strony różnica w cenie jest wyraźna. Jako zwolennik lustrzanek wolałbym pójść w tym kierunku jednakże zamiast Canona poleciłbym Ci Pentaksa K50 z obiektywem 18-135mm lub z obiektywami 18-55mm + 50-200mm. Matryca K-50tki da Ci znacznie lepszą jakość obrazu niż 700D czy Lumix G6, ponadto korpus i obiektywy Pentaksa są uszczelnione przed pyłem i wilgocią co może okazać się bezcenne podczas fotografowania w niesprzyjających warunkach atmosferycznych.

        Reply
    47. Ewa on 15 lutego 2017 09:29

      Witam
      Jaką lustrzankę wybrać SONY ILC-A68B+TAMRON AF 18-200mm
      czy NIKON D5300+TAMRON AF 18-200mm
      Proszę o pomoc ,a może zupełnie coś innego . Pozdrawiam

      Reply
      • Szymon Bugaj on 15 lutego 2017 10:25

        Witam, możesz powiedzieć jaki typ fotografii zamierzasz uprawiać (np. wakacje, spotkania rodzinne, portret itp.)? To by mi znacznie ułatwiło szukanie optymalnego zestawu.

        Reply
    48. Tomek on 11 listopada 2016 23:37

      Witam,
      Czy art, jest aktualny? Czy w tym czasie wyszlo cos lepszego?
      Pzdr.

      Reply
      • Szymon Bugaj on 22 listopada 2016 01:51

        Witam serdecznie,
        pod względem porad artykuł jest jak najbardziej aktualny. Podobnie w kwestii sprzętowej, tekst jest dość świeży, a rynek lustrzanek nie zmienia się bardzo dynamicznie, dzięki czemu sporo modeli jest w sprzedaży przez bardzo długi czas. Nie oznacza to, że nie pojawiło się nic ciekawego. Bardzo ważną premierą był Canon 80D, który posiada zaawansowany autofokus, udaną matrycę i szybki tryb seryjny – moim zdaniem jest to bardzo dobry wybór nawet do wymagających dziedzin fotografii takich jak przyrodnicza i sportowa.
        Pozdrawiam

        Reply
    49. lostmymiind on 9 lutego 2016 21:35

      Witam. Zamierzam kupić pierwszą lustrzankę. Mój budżet to około 1700zł. Zastanawiam się czy lepiej kupic nikona d3300 z kitem 18-55mm czy canona eos 1200d z 18-55mm + stalka 50mm . Z góry dziekuje za odpowiedz.

      Reply
      • Aleksandra Polkowska on 10 lutego 2016 10:05

        Aparaty Nikon D3300 i Canon 1200D są do siebie zbliżone, nie będzie między nimi widać dużej różnicy. Natomiast fotografowanie stałką a kitem to jak niebo i ziemia. Jeśli te dwa zestawy są w takiej samej cenie (lub nawet jeśli Canon jest odrobinę droższy) nie ma co się zastanawiać tylko brać zestaw z 50mm :)

        Reply

    Reply To Tomek Cancel Reply

    • Polecane
    • Najnowsze
    • Popularne
    By Dominik Patoła0

    Jaka torba fotograficzna na wakacje? Oto nasze TOP 5

    By Aleksandra Polkowska0

    Zaglądamy mu do… torby. Wywiad z Jakubem Kaźmierczykiem

    By Bartek Woch0

    Torby fotograficzne Peak Design Everyday Sling v2. Porównanie 10, 6 i 3L, która dla kogo?

    By Bartek Woch3

    Peak Design Everyday Backpack V2 i Zip – wybieramy najlepszy plecak dla fotografa

    By Mikołaj Konkiewicz0

    Plecaki fotograficzne dla turystów i podróżników. W co spakować się na wyjazd?

    By Aleksandra Polkowska0

    Zaglądamy mu do… plecaka. Fotografia podróżnicza z Patrykiem Biegańskim

    By Aleksandra Polkowska0

    Cyfrówka #3 Najciekawsze tutoriale, recenzje i premiery z początku lata

    By Aleksandra Polkowska0

    Zaglądamy mu do… plecaka. Fotografia górska z Kubą Witosem

    By Dominik Patoła0

    Obiektyw do filmowania. Co musi mieć i jaki model wybrać?

    By Aleksandra Polkowska0

    Filtry Marumi – DHG, Super DHG, Exus, Fit+Slim – który wybrać?

    By Dominik Patoła123

    Jaką lustrzankę kupić na start?

    By Szymon Bugaj62

    Fotografia sportowa – jaki sprzęt wybrać na początek?

    By Bartosz Ząbek59

    Najlepszy obiektyw do fotografii wnętrz

    By Aleksandra Polkowska57

    Jakiego bezlusterkowca kupić? Najlepsze modele, najważniejsze cechy

    By Aleksandra Polkowska47

    Pierwsze kroki w fotografii ślubnej. Jak zbudować swój ślubny zestaw sprzętowy?

    Cykle artykułów
    • Testy i recenzje
    • Rankingi sprzętu
    • Poradnik Kupującego
    • Kącik Vlogera
    • Słowniczek Fotografa
    • Case Study
    • 5 pomysłów na
    Zbieraj lensy i wymieniaj na nagrody!
    Autorzy
    Aleksandra Polkowska Mikołaj Konkiewicz Jacek Koslicki Michał Śmierzchalski Łukasz Drobnik Jakub Kaniuka Konrad Wysocki Paweł Ostęp Szymon Bugaj Karol Kolba Bartek Woch Norbert Kalinkowski Bartek Zabek Remigiusz Kaczewski Piotr Śmietana Anna Grunwald Bartek Bujak Andrzej Klonowski Jarek Respondek Dominik Patoła
    Zaprzyjaźnione strony i blogi
    O Blogu Cyfrowe.pl

    Kochamy fotografię i film równie mocno, jak ludzie, którzy kupują w naszym sklepie. Obcując z najnowszym sprzętem nieustannie się doskonalimy i zdobywamy wiedzę, którą chcemy się z Wami dzielić. Zapraszamy do naszej blogowej społeczności!

    Menu
    • Kategorie
      • Filmowanie
      • Fotografia
      • Wydarzenia
      • Wywiady
    • Cykle artykułów

    Archiwum

    [wbcr_php_snippet id=”17880″]

    NEWSLETTER
    Newsletter

    Podaj swój email, a na Twoją skrzynkę regularnie będą wpadały świeże wpisy, przedpremierowe teksty i kody rabatowe na sprzęt fotograficzny.

    SKLEP CYFROWE.PL

    Copyright © 2019 Cyfrowe.pl

    © 2026 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.